Löytyykö keramiikkaharrastajia?

Kädet savessa ja uuni hehkuu kuumana? Kuullostaako tutulta? Täällä keskustellaan kaikesta keramiikkaan liittyvästä!

Löytyykö keramiikkaharrastajia?

ViestiKirjoittaja Marionella » 18 Maalis 2007, 11:04

Minä olen nyt toista vuotta ollut kansalaisopiston keramiikka-kurssilla. Aiheet ovat olleet vapaat muutaman harjoitustyön jälkeen ja opettaja antaa neuvoja tarvittaessa, ei tyrkytä. Itse olen tykännyt kamalan paljon tuosta harrastuksestani.
Enimmäkseen olen saanut aikaiseksi eläinhahmoja.. mm. lintu kynttilälyhdyn, kettuja jne.. ja menninkäisen ja lohikäärmeitä ja sen sellaista. Astioiden teko on jäänyt vähemmälle, jotenkin vaan tykkään luoda noita "veistoksellisia juttuja".. Pari maljakkoa on valmistunut ja nyt olen harjoitellut dreijaamista... tosin mitään näkyvää tulosta en ole saanut vielä aikaiseksi kun pari tuntia olen ehtinyt vasta testailla.

Se, mikä välillä on hankalaa-on ideoiden puute. Toisanaan ideoita taas pulppuaa.
Marionella
Siirtyi Fiskarseihin
Siirtyi Fiskarseihin

Re: Löytyykö keramiikkaharrastajia?

ViestiKirjoittaja Yunalesca » 18 Maalis 2007, 14:26

No mä opiskelen keramiikkaa (ja lasia) Kuopiossa. Kolmas vuosi menossa ja yksi sitten vielä jäljellä. Mä teen enempi noita astioita. Tai oikeastaan mä teen hirveesti tuikkualustoja Hymyilee Valamisesta tykkään aivan valtavasti, tosin teen myös jonkun verran käsinrakentamalla. Dreijaus ei oikein luonnistu multa..
Yunalesca

ViestiKirjoittaja Dryadi » 14 Kesä 2007, 21:25

Mä aloitin viime vuonna syksyllä keramiikka kurssin, nyt ollaan ikävä kyllä kesätauolla, mutta syksyllä sitten taas Oikea Peukku

Olen aivan koukkuuntunut saveiluun ja varsinkin dreijaus tuntuu mukavan haasteiselta. Nyt olen tehnyt muutaman dreijatun purnukan, kissahahmon, kilpikonna korurasian, muutaman kulhon lanttitekniikalla ja muutaman muun purnukan ihan muovaamalla Kukkanen
Ensi syksynä ajattein tehdä vain dreijausta, koska tykkään siitä jäljestä suunnattomasti ja meillä onkin vähäsen vajavainen astia puoli Nauraa
Dryadi

ViestiKirjoittaja ainokyllikki » 15 Kesä 2007, 09:43

Heips, tytöt!
Keramiikka on aivan ihana harrastue. Olen ollut muutaman kerran paikkakunnan savipuodin pitäjän askarteluillassa ja innostunut todella saven muotoiluun ja työstämiseen. Ensimmäisestä savipalasta en osannut hetkeen tehdä mitään ja kun sitten en kauhiast yrittänytkään niin "oma minä" mielikuvitus teki tepposen ja yllätti itsenikin. Senjälkeen olen muovaillut savea käsin 170 kg erilaisia tekniikoita käyttäen ja kokeillen. Tuntuu ,ettei siihen kyllästy koskaan. Nyt on taukoa vaikka savea on vielä 40 kg kotona, mutta tulee innostuttua muistakin jutuista.Olen tehnyt isoja vateja.purnukoita. tuikkukuppeja seinä- ja pöytämaljakoita erilaisia seinätauluja, enkelaitä pupuja ,peikkoja ja jouluseimen..ym. MUTTA.mutta.....
kun niitä on kaikki työpydän ja sängynaluset laatikoissa täynnä ja suurin osa maalaamatta. Sitten niistä haluais tehdä myös maalaaten omansa näköisiä niin tarvis ottaa aikaa ja tilaa, jotta se onnistuisi toivotulla tavalla. Nyt olen maalaillut vain sitä mukaa kun olen lahjoiksi antanut pois. Onhan se aikaa vievää puuhaa kun ensin muovailee tuntikausia, sitten hitaasti kuivattelee ja kuljettaa varovasti poltettavaksi. Ennen polttoa mulla on tosi monta kertaa käynyt "RIKKI"-vahinko ,joka harmittaa. Meilläpäin on hyvä polttomahdollisuus, mutta maksaahan sekin aika paljon pitemmän päälle, mikä ei maksais.Dreijausta olen vain kokeillut kerran ,se olis kans kivaa, mutta tykkään tehdä omin käsin. On kiva ,että muutkin harrastaa näitä juttuja. Jääkaappimgneetit ja tuikut ym. pienet jutut voi tehdä hetken mielijohteesta noin äkkiseltään kun tulee innostus ja hauskaa on löytää aina uusi tapa koristella tai työstää savea erilaisilla välineillä.Mulla meni ensin yötkin kun vain mietin mitä teen seuraavaksi ja piirtelin iltakaudet raaka-aihioita. Toteutus oli aina toisenlainen kun piirustus, savi kun on sellainen kaveri ,joka näyttää vasta käsissäsi sinulle, mitä siitä voi tehdä. MUTTA tää kyllä on ehtymätön mielenkiinnon kohde tää savi
Käyttäjän avatar
ainokyllikki
Aloittelee muovisaksilla
Aloittelee muovisaksilla

ViestiKirjoittaja wooper » 20 Kesä 2007, 14:37

En harrasta keramiikkaa kovinkaan perinteisessä mielessä, dreijaukset ja käsinrakennukset eivät onnistu nykyisillä polttomenetelmillä. Olen ollut joitakin vuosia töissä Arabialla ja siellä aloin kehittelemään omia miniatyyriastioita, nukkekotihullu kun olen. Pitkään purin hammasta ja ihmettelin minimuottien tekoa kunnes se alkoi sujumaan. Nyt teen satunnaisesti valamalla miniastioita, ja tarkoitus olisi yleisen kiinnostuksen takia tehdä niitä jossain vaiheessa myyntiinkin asti.

Pari kuvaa miniastioista löytyy blogistani:

http://wooper.vuodatus.net/blog/category/Miniastiat

Kaikki astiat on valettu korkeapolttoisesta posliinimassasta ja lasitettu kirkkaalla lasitteella. Värillisissä astioissa massa on värjätty. Kuvat ovat siirtokuvia ja kultaukset maalattu käsin.
Käyttäjän avatar
wooper
Aloittelee muovisaksilla
Aloittelee muovisaksilla

ViestiKirjoittaja *Molly* » 20 Huhti 2010, 18:37

HAHAHA!! Wooper, nuo sun miniastiat on aivan upeita!!! Kuva

Valmistuin keramiikka-alan artesaaniksi parisen vuotta siten, ja siihen jäi sitten se homma. Intoa olisi kyllä, mutta poltto- ja lasitushommat aika mahdottomia järjestää. Muutama iso muotti kulkee vielä mukana, jos vain joskus pääsisi jatkamaan siitä mihin jäin. Eräskin tuotteeni on päässyt "rekvisiittana" ison bändin maailman(?)laajuisiin promokuviin. Minusta olis johonkin jos saisin järjestettyä työtilat ja vehkeet itselleni.... Kuva

Tällä hetkellä keskitynkin pienempimuotoiseen näpräämiseen.
*Molly*
Uusi tuttavuus

Paluu Keramiikka